söndag, en trött dag.

Idag skulle vara en effektiv pluggdag. Upp tidigt och läsa. Men har sovit så sjukt dåligt inatt och vaknat 700 gånger så jag är nog tröttare nu än igår kväll.

Igår kikade jag på film, hyrde good luck chuck, hade faktiskt inte sett den tidigare, och den var väll helt okej. Innan det jobbade jag, gick bra, var extra trevlig mot alla kunder hela dagen. Som vanligt.

Allt skitsnack ibland är så onödigt, varför inte bara säga det till personen direkt, ibland är det mycket bättre.

uppdatering 14.38.
Jag har börjat med pluggandet. Jag har ont i halsen, varför..

a little bit more

Tillbaka från lunchen, blev mest allmänt snack och lite plugg snack, man drar sig för att prata metod och uppsats,man får bara ont i magen, men vi kom fram till att vår lärare inte kan fatta mkt, hur kan man lägga upp en kurs på det här sättet. Blev lite shopping, inga kläder utan bara skolsaker (duktigt). Har dock inte fått mina csn-pengar, trodde dom glömt av mig men det visade ju sig såklart att jag själv glömt av att registrera mig på kursen, smart. Men det har jag fixat nu. Denna terminen ska jag vara engagerad och duktig, har köpt mig mitt första pennfack, nu kan jag börja låna ut pennor och inte bara låna av alla andra. Har också suttit och pluggat i nästan 3 timmar nu men jag har inte kommit alls långt, men, börja ska man ju nånstans.

Tillbaka till tunisien. Jag vill bara tänka på solen och värmen för resan var helt underbar. Lite besviken på min bränna bara, syns inte direkt att jag varit utomlands och efter 4 dagar i Sverige känner man sig blek igen. Apropå min rubrik på förra inlägget, så sa dom alltid så: Maybe is for baby, and you´re not a baby. När vi alltid sa kanske när dom ville sälja något till oss.

En dag på väg hem till hotellet träffade vi en engelsk grabb och hans kompis, eller båda var tunisier men han bodde i USA och hans kompis kunde inte engelska men hängde med oss hela tiden iaf. Hur kul det nu kunde vara. Dom bjöd oss på världens godaste juice i en bar och sen hängde vi med dom några kvällar och nån dag resten av resan. Dom ville träffa oss hela tiden, men vi kände väll inte riktigt för det men och andra sidan om vi inte hade hängt med dom hade vi inte fått se och uppleva så mycket som vi nu gjorde. Vi åkte till Monastir (staden där flygplatsen ligger) med dom och gick runt vid hamnen, kikade på tempel och kollade runt, jättevackert. Sen åkte vi igenom hans hemby som låg på landsbygden en bit utanför Sousse. Vi hamnade mitt i ett tunisiskt bröllop och hoppade ur bilden för att fota en massa. Häftigt att se. I Monastir fick vi se vad han trodde var en ritual för omskärelse. Hemskt tycker jag eftersom jag tycker det är helt fel och emot en människas vilja men han förklarade lite hur hans religion såg på saken, så visst förstår man kanske hur han tänker också, och det finns ju mer extrema förhållanden än just där. Iaf var ritualen i ett tempel av ngt slag med vakter utanför så man fick inte gå in, men det var en himla uppståndelse med massa publik, ganska sjukt. Senare i hans hemby träffade vi lite vänner till han och hans kompis, dom bjöd på läsk och på massa goda nötter och liknande, dom är hemskt gästvänliga i Tunisien och absolut inte snåla.

Nån dag senare åkte vi till Medinan och skulle shoppa. En upplevelse att bara gå där och titta men också att lära sig pruta på precis allt och lära sig att inte bli allt för lurad, jag tycker vi klarade oss rätt bra. Mitt bästa fynd var ett par Converse för 125 kr, äkta eller inte, snygga iaf :) Andra gången på Medinan så var vi i penganöd. Vi hade bara växlat 1200 svenska till euro innan vi åkte och dom tog ju slut efter första dagen på Medinan. Så vi försökte ta ut pengar i uttagsautomaten men inte en enda fungerade! Lite småpanik hur vi skulle lösa detta, för knappt inga banker kunde hjälpa oss, för vi var tvungna att starta ett konto på western union-banken i sverige, föra över pengar, ta ut pengar med en kod på en bank som hade den tjänsten i tunisien. Till slut kunde vi slippa denna krångliga proceduren då killen som vi hade träffat hjälpte oss, hans vän i en butik lät oss ta ut över beloppet, vilken dom väldigt sällan gör där.

När sista dagen kom gick vi upp tidigt för att åka till flygplatsen och sedan flyga vid 11.50. Lite försenat fick vi åka ut till flygplanet men sedan åka tillbaka igen, utan att få ngn info alls. Väntade några mer timmar och tillslut stod det att det var försenat från 11.50 till 22.30. Dom skjutsade alla passagerare till ett 5-stjärnigt all inclusive hotell där vi fick mat och dricka och kunde hänga på området. Vi fick inga rum men det gjorde ju inte så mycket för det var väldigt varmt, även klockan 11 på kvällen. Till slut fick vi beskedet att planet skulle lyfta vid 00.30. Alltså nästan 13 timmars försening. När vi äntligen kom fram till landvetter kl halv 5 på morgonen tog vi tåget kl 6 till Jönköping för att gå till skolan kl 1 samma dag. Vi var trötta!!

På vårt hotell bodde också världens coolaste tant, vi gav henne namnet Ulla-Bella, ni ser henne på en bild längre ner.

På fredagen ville man helst sova igen alla missade sovtimmar men vid 2-tiden tog jag och madde bussen till Stockholm. Där blev det utgång både fredag och lördag. Det roligaste var att vi hamnde på sturekompaniet till slut iaf, jag tyckte inte alls att stället var bra, men det var ganska kul iaf. Somnade väll 5 på morgonen. Dagen efter var det dags för shopping och sedan utgång på kvällen igen, denna gången på Ambassadeur (stavning..?) vid hötorget någonstans. Vilket ställe, lite annat än Jönköping. Hur bra som helst. Åkte hem till Jönköping vid 1. Vid terminalen blev vi förföljda i över en halvtimme av en läskig kille, typ 30 årig polack, usch vad rädda vi var. Som tur var så var det massa annat folk där, han var sjukt läskig.

Nu ska jag forsätta pluggandet efter ett blogginlägg som tog en halvtimme, tror jag skriver långsamt.

Här kommer lite bilder.

malin

maybe is for baby and we´re not babies

Tunisien! Underbara, härliga Tunisien! Nu har jag varit hemma sen i torsdags morse.

Efter en jobbig flygresa med sjukt ont i öronen så landade vi på Monastirs flygplats ganska sent på kvällen. Åkte skumpig buss i den hetsiga trafiken till Sousse och vårt hotell Nejma. Checkade in och gick direkt ut och käkade vad vi trodde var vanlig Calzone-pizza, men, efter lite diskuternade så kom vi fram till att det var tonfisk (!?) på pizzan. Usch och fy. Njöt av värmen och ylande arabisk sångare och sen hem för att sova, värsta natten på hela resan utan AC. Dagarna efter var det 35-40 graders värme och vi smälte nästan bort men poolen och hotellet var schysst så vi överlevde allt. Besökte stranden som låg precis nedanför vårt hotell, vi hade underbar havsutsikt från balkongen. En dag gick jag och josse och gjorde henna-tatueringar. Min var mitt namn på arabiska, trodde jag, men efter att alla ropat "Molin" efter mig på stranden och på gatan så förstod jag att han stavat fel, tur att den går bort. Så nu kallas jag Molin av mina kära reskamrater.

Vi träffade en grabb som hette Fritz på hotellet, han sålde resor av alla dess slag, så vi tog en tur med ett piratskepp. Jag som är sjösjuk när det gäller såna stora båtar var lite orolig, men det gick ganska bra. Dom hade dansuppvisning, en pirat som svingade sig i masterna och världens oaptitliga fisk till lunch. Kaptenen på båten ville gifta sig så han erbjöd mina vänner 100 kameler för mig. Tjejen som hade dansuppvisning trodde att Josse var arab, hur kan man tro det? :) Och Josse hette enligt en del araber Jozafina, och Linnéa fick smeknamnet Linya och Lybia, ja araber har svårt för svenska namn.

Nu ska jag iväg o käka thai-lunch och diskutera C-uppsats. Mer om Tunisien senare och om Stockholmshelgen.
Bilder finns på facebook och kommer även några här sen.

snart snart snart

Om ca 8 timmar befinner jag mig på varmare breddgrader. Om 1 timme åker vi till Göteborg. Jag har varit uppe länge för jag kunde inte sova imorses, jag drömde kaos-drömmar hela natten där allt bara snurrade runt och var galet. Jag har kanske lite nejjagkommerkraschaochdö-ångest. I drömmarna utsatte jag mig för det ena och det andra men jag överlevde, allt är nog bara för att jag är lite nervös för att flyga.

Nu ska jag njuta i en hel vecka!

Hejdå!

det är en konst

Att packa. Ja det är verkligen en konst. Har hållt på hela dagen nu, och känner mig inte riktigt klar. Skulle bra gärna vilja ta upp allt igen och kolla så jag verkligen fått med mig det jag vill ha med, men nej, det har jag redan gjort en gång så jag låter bli. Nu är frågan vilket par skor man ska lämna hemma, hm.

Hungrig är jag, och uppe i varv. Kan inte riktigt varva ner, kanske lite resfeber som smyger sig på, eller så blir det så när man längtar efter något galet mycket. Men snart så.

Stockholmsresan bokad! Fan vad kul! Och ja, jag har råd. Jag har jobbat som en åsna hela sommaren, så ja. Vi ska bo på scandic och käka god hotellfrukost, åka lyxbuss och shoppa (madde ska iaf) i alla affärer där dom har saker som inte finns här i jönköping. Och så klart så blir det utgång, dock inte på stureplan, tror inte vi platsar där riktigt haha :)

Imorgon, en dag kvar tills tunisien!

Får dock lida för att vi åker på denna resan bara för att vi har jävla idiot-läraren som jag inte nämner vid namn, men jag hatar faktiskt hennes upplägg så himla mycket och hur hon behandlar oss, känns som att hon hittar på egna regler för allt.

malin

bara lite trött efter lite fest

Vilken rolig kväll igår! Det behövde jag! Förfestade med josse och hennes trevliga pojkvän tony, lekte alltså ett sånt där tredje hjul, men det gick det med. Vid 12 mötte vi upp Emma vid juneporten, och sedan traskade vi iväg till Harrys. Mötte Madde på vägen, dom var på väg hem efter bio. Ja, väl på Harrys var det trångt, och jag har nog aldrig fått försvara mig själv så mycket på dansgolvet, alla knödde sjukt mycket, och jag är inte den som står och tar emot, då ger jag tillbaka dubbelt så mycket, kanske inte något man skulle göra utan alkohol i kroppen. Men ger man sig in i leken får man leken tåla :)

Idag lyckades jag faktiskt gå upp ganska tidigt, fräscha till mig hyffsat och möta Madde vid hamnkanalen för en fika på det nya fiket Wayne´s coffee, jättemysigt fik. Kaffet var verkligen nödvändigt, kaffe är gott dagen efter. Blev att vi satt där två timmar och bara pratade, om allt och inget. Madde är en av dom få man verkligen kan träffa utan ha setts på jättelänge, och man kan prata om allt och man glider liksom inte ifrån varandra, det är så himla skönt. Och så ska vi kanske åka till stockholm snart bara vi två, hoppas det går!

Har börjat tvätta första tvätten nu, ska tvätta allt idag och börja packa. Har fyllt Ipoden med musik och lagt fram passet. Herregud, imorgon är det två dagar tills vi åker. Och jag kommer ihåg när jag tänkte att det var två månader sen. Snart är vi där tjejer :)

Ska laga mig ngt att äta nu. Hade bara ägg hemma imorses, så två ägg och en kaffe är inte mycket till käk.

change of mind..

..or stile. Idag har jag klippt av mig mitt hår. I bak på huvudet iaf, väldigt kort, men fräckt. Så nu är jag stentuff :) I fram är det lika långt som förut, med lite snelugg. Så det är en helt ny frilla, roligt!

Efter klippningen gick jag och Josse på stan en sväng. Köpte mig en fin kjol som jag längtar efter att få använda. Är sugen på fest i helgen, eller behöver inte vara fest. Jag behöver bara få fixa iordning mig, känna mig sådär snygg som man alltid gör precis innan utgång, och umgås med lite härligt folk. Men, får väll se vad som händer.

Så sjukt onyttig har jag varit dom två senaste dagarna. Usch! Och förut tog jag mitt magvaccin inför tunisien, så himla äckligt! Så nu efter två slappdagar så sitter man här i soffan och mår illa av vaccinet och känner sig allmänt uppblåst.

malin

imorgon lika med en vecka kvar

Idag var det mycket på jobbet ett tag. Vissa har ingen hänsyn, när man står och hjälper en kund så kommer en annan kund och bara tränger sig på och ska "bara" fråga en sak och försöker i princip dra en därifrån. Så jävla störande så att man har lust att säga ngt riktigt dumt till dom, men, det får man ju inte. Det är alltså på jobbet man lär sig att le falskt.

Och imorgon är det en vecka kvar, yeah. Kan inte beskriva hur mycket jag behöver komma bort, bort från allt, lämna mitt stressade jag hemma en vecka. Linnéa kom visserligen att lugna ner mig några kilon förut när hon upplyste mig om en sak gällande skolan, som jag inte orkar förklara här, men jag hoppas iaf inte att alla rykten stämmer som jag hört. Men, ändå så känns det sjukt tungt att fixa allt..

Imorgon får jag mysa med mina kära vänner iaf, jag saknar att bara umgås, med alla på samma gång :) Jag hoppas på skräckfilmskväll.

Och på torsdag blir det klippning (oj vad det behövs) och lunch/planering/shopping med mina reskamrater Bojje och Björling.

så absolut inte motiverad

Dagarna räcker inte till. Jag ska jobba och tjäna pengar, jag ska hinna vara social, jag ska resa, jag ska planera inför den kommande terminen, denna jävla terminen som äter upp mig inifrån. Jag har aldrig tvivlat så mycket på mig själv som jag gör just nu. Det är så mycket på gång i mitt liv och runtomkring mig så ibland vill jag bara sova, och inte göra något annat, vissa dagar är det tungt att gå upp ur sängen. Alla säger att detta kommer du klara, tvivla inte på dig själv, du är duktig, du är ju smart. Ja och alla säger det utan att tänka efter om dom verkligen menar det, men om någon skulle säga vad dom egentligen tänkte skulle jag nog bli arg, har inte riktigt kontroll på mina känslor nu. Jag väntar besked både från det ena och det andra och jag är så himla osäker på hur framtiden kommer se ut. Jag är en planeringsmänniska, jag vill veta vad som händer och när saker händer, om jag inte har det nedprintat på papper glömmer jag eller så blir jag stressad. Och nu är allt bara rörigt och jag vet inte hur det kommer bli.

Tack mamma för att du alltid säger så kloka saker, att jag får prata och gråta av mig lite. Det hjälper i all kaos.

allra längst ner

Fick ett ryck, eller tog snarare mig i kragen och gick upp ur soffan och satte igång med världens röj. Nu ser man golvet i hallen, det enda som står där är resväskan som väntar på att bli packad. Tog tag i min enorma tvätthög också som alltid på något underligt sätt lyckas växa och bli lika stor efter typ två dagar, och dessa jobbkläder som alltid måste tvättas, det blir så när man har två tröjor att röra sig med. Allra längst ner i tvättkorgen var det inte allt för mysigt.. Satte mig sen ner en stund och käkade två supergoda räkmackor till middag, vill ju inte skita ner spisen nu när jag skrubbat som en idiot.

Helgen var trött, med ett enda ord. Sov kanske i två timmar efter jobbet igår och var helt sliten resten av kvällen. Blev ingen cykelfestival i vårgårda, men efter förra årets besvikelse och vad jag förknippar den dagen med så var det inte så lockande. Ville mest bara träffa Ida, men det får bli en annan gång.

Har laddat hem massa musik idag så ska nog ta och radera all gammal skit i Ipoden och fylla den med nytt ikväll, den blir ett måste att ha med till tunisien, first thing on my list.

Och jag tror att du valt rätt väg nu min älskade vän :)